„Losów dzieci nie da się oddzielić od losów kraju. Niekiedy otaczająca rzeczywistość, określone wydarzenia społeczne, czy polityczne (historyczne), w sposób szczególnie niekorzystny ograniczają rozwój młodego pokolenia” – pisał Wiesław Theiss w „Zniewolonym dzieciństwie”.
W jakim stopniu bezprecedensowe kryzysy ostatnich lat – pandemia Covid-19 oraz napaść Rosji na Ukrainę i związany z tym kryzys humanitarny odcisnęły piętno na najmłodszych pokoleniach? Jeśli uznamy, że miarą jakości instytucji, organizacji i społeczeństwa jest stosunek do najbardziej bezbronnych, to nasze podejście do dzieci i młodzieży jest jej najbardziej miarodajnym – społecznym i politycznym – termometrem. Radykalny wzrost liczby samobójstw, dysfunkcji i zaburzeń psychicznych wśród najmłodszych, kryzys szkolnictwa i potężny konflikt rządzących z nauczycielami, czego objawem była niespotykana od lat 90. akcja strajkowa, jaka miała miejsce w 2019 roku, brak monitoringu przemocy wobec dzieci, stygmatyzacja mniejszości seksualnych i walka z organizacjami społecznymi wspierającymi młodych ludzi, to tylko niektóre z tematów poruszane w trakcie debaty. Ale nie chodzi tylko o diagnozę, trzeba wypracować rozwiązania na najbliższą przyszłość.
W rozmowie wzięli udział:
– Magdalena Bigaj – założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa,
– prof. Marek Konopczyński – autor koncepcji twórczej resocjalizacji, lider ruchu sprzeciwu wobec drakońskiego projektu ustawy o resocjalizacji nieletnich,
– prof. Paweł Kowal – politolog PAN, poseł, koordynator Studium Obywatelskiego im. Pawła Adamowicza,
– dr Marek Michalak – Rzecznik Praw Dziecka w latach 2008-2018, założyciel Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka,
– Marta Szymczyk – nauczycielka, autorka bloga edukacyjnego Nieszablonowa Pedagożka.
Rozmowę moderował dr Konrad Ciesiołkiewicz.
LINK DO DEBATY:
https://www.facebook.com/InstytutPrawDziecka/videos/641065217924781